Mediteren: de kern, effecten en zelfreflectie

Er komen veel verschillende factoren kijken bij mediteren. Maar wat doet het nu precies met je? Wat is de kern en welke effecten kun je ervan ondervinden? Waarom heb je er baat bij en hoe zorg je er nu voor dat de effecten blijvend kunnen worden? In deze blog van yoga- en meditatie webshop Patipada lees je er meer over.

 

Wat doet meditatie met je?mediteren

Allereerst een tip: denk hier niet te veel over na. Hoe minder verwachtingen of doelen je hebt als je gaat mediteren, hoe beter. Het is bij mediteren niet de bedoeling dat je aandacht geeft aan de dilemma’s die je bijvoorbeeld bezig houden. Probeer er juist afstand van te nemen en er dus niet inhoudelijk op in te gaan. Het voornaamste doel van meditatie is dat je even een pauze kunt nemen van het vliegensvlugge leven en de dingen die je bezighouden. Laat alles los. Je zult merken dat dit je meer ruimte geeft, waardoor je tot rust komt en waardoor je inzicht krijgt in jezelf. Je wordt niet meer geleefd, maar hebt de rust om zelf keuzes te maken.

 

De positieve effecten van mediteren

Het zijn er te veel om op te noemen, maar een aantal effecten zijn heel belangrijk en goed waarneembaar, zoals:

  • Een verbeterde concentratie
  • Ontspanning
  • Leren loslaten (dit wordt ook wel ‘onthechting’ genoemd)
  • Het voorkomen van en omgaan met spanning, stress en onrust
  • Het herkennen van en leren omgaan met emoties
  • Een vergroot empathisch vermogen
  • Een versterkt immuunsysteem
  • Meer helderheid

 

Er zijn verschillende vormen van mediteren en iedere vorm kent andere effecten. Soms merk je de effecten al vrij snel, bijvoorbeeld tijdens of direct na het mediteren. Andere effecten transformeren je en werken de rest van je leven door.

 

Zelfreflectie

Er zijn twee momenten waarop je zelfreflectie kunt toepassen bij meditatie: erna of ervoor. Wanneer je vóór het mediteren reflecteert, kun je je intentie meenemen als je gaat mediteren. Let er wel op dat je niet over die intentie gaat nadenken, want je moet juist alles loslaten. Reflecteer je ná het mediteren, dan ben je al meer tot verstilling gekomen. Dit geeft je de mogelijkheid vanuit je intuïtie te reflecteren i.p.v. uit ratio. Je hebt meer losgelaten, waardoor er meer ruimte ontstaat voor blijvende verandering.

In een dag leren mediteren? Vraag hieronder info aan over de meditatie cursus.

ABOUT AUTHOR

Raymond Besems