Massagetechnieken voor beginners: rug, nek en schouders

Het is prettig om iemand op correcte wijze een massage aan de rug te geven. De juiste massagetechnieken en niet zomaar een beetje aaien. Massagetechnieken voor beginners kun je natuurlijk overal op het web vinden. Maar een massagecursus op een wat hoger niveau, daar heb je de rest van je leven plezier van. Je leert zo bij iemand de juiste massagetechnieken toepassen. Omdat hij of zij pijn heeft, of gewoon omdat er ontspanning nodig is voor een gestrest persoon. Vrouwen kunnen net zo goed masseren als mannen. Het is wel verstandig om een kwalitatief goede cursus te volgen. Bij de cursus ontspanningsmassage leer je daarom de onderstaande massagetechnieken op de juiste wijze toepassen

Massagetechniek 1: Waarnemend voelen (Palperen)

 Om te voelen waar meer en waar minder spierspanning zit, gebruik je deze handgreep. 

Dit is een prima massagetechniek voor beginners om het lichaam te leren kennen. Je spreidt je vingers zo ver mogelijk. Dan voel je met de vingertoppen voorzichtig hoe hoog de spierspanning is in het gedeelte van het lichaam dat je gaat masseren.

Massagetechniek 2: Intermitterend Drukken

 Intermitterend drukken is het laten wennen aan de hand van de masseur. Palperen en intermitterend drukken zijn prima massagetechnieken voor beginners.

Leg de (warme) handen rustig op een spier (+/- 3 sec.). Vervolgens deze opbouwend aandrukken met lichte kracht. Tenslotte de handen telkens een stukje hoger plaatsen. Zo kan de persoon rustig aan de aanraking wennen. Herhaal dit 1 of 2 keer.

Elke serie handzettingen dient van perifeer naar centraal uitgevoerd te worden. Ofwel van ver weg van het hart gelegen naar dichterbij.

De bewegingen traag uitvoeren en controleren of het ontspannend werkt. Bij een te hoog tempo en te krachtige inzet wordt namelijk geen ontspanning opgewekt.  Integendeel, zo wordt een verhoogde spanning opgewekt. Dit wordt gedaan bij sporters voor zij moeten presteren.

Massagetechniek 3: Strijkingen ofwel Effleurages

De Effleurage is het verplaatsen van de handen over de huid met constante druk. Je zet namelijk druk in de heengaande beweging, terwijl je een teruggaande beweging zonder druk toepast. Dit is wel met huidcontact. Een van de effectiefste massagetechnieken rug.

massage technieken rug

Effleurage bestaat uit lange ritmische strijkbewegingen. Gebruik de handpalmen met de vingers tegen elkaar en omhoog gericht, zo ver als u kunt reiken. Bij de opgaande bewegingen in de richting van het hart oefenen de handen een stevige gelijkmatige druk uit. Terwijl op de terugweg glijden ze zacht omlaag. Elke massage begint met effleurage en elk onderdeel wordt ermee afgesloten. Effleurage aan het begin van de massage zorgt ervoor dat de olie over het lichaam wordt verspreid. Maar ook wordt er non-verbaal contact wordt gelegd. Effleurage aan het einde van een onderdeel geeft aan dat je met dat gebied klaar bent. De bewegingen worden lichter en eindigen met de vingertoppen. Er hoort opbouw in een massage te zitten (van licht naar steviger). Daarom begin je met strijkingen die in de richting van de spiervezels lopen. Effleurages zijn de bekendste massagetechnieken voor de rug.

Het strijken is een beweging waarbij in 1 richting kracht wordt uitgeoefend. Gebruik geen kracht bij het teruggaan. Pas de grootte van je handdeel aan. Bij een kleine spier kan je bijvoorbeeld de duim gebruiken. Bij grotere spieren zal je je duimmuis, zijkant van je hand, de handpalm, de handrug of de knokkels gebruiken.

Herhaal een beweging ongeveer 7 keer. Onderbreek daarmee het contact met de huid tijdens het heen en weer verschuiven niet.

Als de spier warm is, kunnen er in dwarsrichting strijkingen uitgevoerd worden. Opnieuw van perifeer naar centraal. Bouw de kracht in een rustig tempo op.

Massagetechniek 4: Fricties

Frictie is het geven van constante druk. Hierbij de huid met een kleine bewegingsuitslag cirkelvormig, of dwars over de onderlaag bewegen. Deze massagetechniek nek en schouders kan overal spanning verlichten.

Massagetechnieken nek en schoudersBij frictie drukt en  draait men met vingers of duimen het zachte weefsel tegen het bot eronder. Dit is met de bedoeling de doorbloeding te bevorderen. Ook  helpt het b.v. bij sporters die last hebben van beschadigd bindweefsel. Dit is een van de beste massagetechnieken voor nek en schouders.

De uitvoering geschiedt met vingertoppen of duim, zo nodig ondersteund met de andere hand. De spieren dienen in ontspannen toestand te worden behandeld. Terwijl pezen juist in gespannen toestand behandeld moeten worden.

Bij verklevingen ofwel littekenweefsel wordt de frictie dwars op de vezels uitgevoerd. Ofschoon ze bij verhardingen door tocht, vocht, afkoelen, kou en overbelasting cirkelvormig worden uitgevoerd.

Massagetechniek 5: Schudden

Schudden is het door middel van ritmische bewegingen uit de ligging halen en houden van de spieren. Dit is dus een uitstekende massagetechniek voor beginners, want het is makkelijk uit te voeren.

De uitvoering gebeurt door met een of twee handen direct of indirect te schudden. Dus direct: met de handen rechtstreeks op de spier. Het kan ook indirect worden toegepast. Dit gebeurt vooral bij de ledematen. Anders gezegd, met de handen onder of boven de spier. Bijvoorbeeld indirect schudden van de onderbeen spieren door de enkel vast te pakken en het been te schudden.

Massagetechniek 6: Slot effleurages

Dezelfde soort strijkingen als in het begin: rustige lengte strijkingen met twee handen. Dit is een goede manier om de massage af te sluiten, zowel bij de ontspannende als de activerende massage.

 

Verschil ontspanningsmassage en klassieke massage

De cursus klassieke massage is het vervolg op de cursus ontspanningsmassage. Je leert in de klassieke massage dieper werken op de spieren.

Ontspanningsmassage Klassieke massage
Strijkingen

langzamer, zachter

Knedingen

sneller, harder

schuddingen tapotements

 

Leer bovenstaande technieken op de juiste wijze toepassen! Vraag daarom hieronder info aan over de cursus ontspanningsmassage.

 

ABOUT AUTHOR

Raymond Besems