Innerlijke Rust

Innerlijke rust

innerlijke rustWat is nu eigenlijk innerlijke rust? Waarom zou je zoeken naar innerlijke rust? En hoe zorg je ervoor dat je innerlijke rust vindt? Dat zijn een aantal vragen die je je zo zou kunnen stellen als het om dit onderwerp gaat.

Er zijn natuurlijk altijd verschillende antwoorden mogelijk als het om iets subjectiefs als innerlijke rust gaat. Toch is het wel mogelijk om in het algemeen iets over dit onderwerp te zeggen. Ik kan daarbij niet anders dan spreken over mezelf, dus dat zal ik hier ook doen.

Voor mij is innerlijke rust het vinden van rust in jezelf. Vrede hebben met jezelf, de situatie waarin je leven verkeert en met de mensen om je heen. In tegenstelling tot de haast en de drukte waarin velen van ons (inclusief mijzelf soms) zich een groot deel van de dag bevinden. In tegenstelling ook tot wat elke dag via de media grotendeels op ons afkomt. De tijd nemen om dingen te doen. De tijd nemen voor jezelf. De tijd nemen voor een ander. De tijd nemen om te genieten van het leven. De tijd om te genieten van de natuur. En vanuit die rust binnen in je, de dingen doen die je wilt doen.

Wat zijn nu eigenlijk de voordelen van innerlijke rust? Het beste kan ik dat toelichten aan de hand van een voorbeeld denk ik. Er zijn zo van die dagen dat je je van de ene naar de andere klus haast, er liefst 2 of 3 tegelijk doet, terwijl het lijkt of je je werk nooit afkrijgt. Duidelijk een situatie van innerlijke onrust of haast. Het vervelende daarvan is dat het één aanleiding is voor het ander. Als je te laat bent met het afronden van de ene taak, heb je ook weer minder tijd voor de volgende. Uiteindelijk doe je alles maar half en ben je aan het eind van de dag ontevreden over wat je hebt gedaan.

Het kan ook anders. Als je eerst de tijd neemt om innerlijk tot rust te komen en vanuit die situatie bekijkt wat je prioriteiten zijn voor vandaag, begin je met een overzichtelijke, rustige dag. Elke keer dat je een taak afrondt of gedeeltelijk tot afronding brengt, neem je even de tijd om te relaxen, voordat je begint met de volgende taak. Je zult zien dat je dag heel wat rustiger en bevredigender zal zijn.

Niet altijd is het echter even gemakkelijk om zo maar even tot rust te komen. Soms zit je in een bepaalde haast-atmosfeer, en lukt het je maar niet om dat van je af te schudden. Je komt bijvoorbeeld thuis na een drukke dag, en je neemt de drukte in je hoofd mee naar huis, waar het je maar niet lukt om de beslommeringen van je af te zetten. Hoe vind je dan innerlijke rust? Er zijn verschillende makkelijke meditatie methoden die je kunnen helpen dit te bereiken. Één weekend is in feite al genoeg om de basis van meditatie te leren.

Meditatie Oefening om innerlijke rust te vinden

Als je begint met mediteren kan het handig zijn om er een aparte plaats in je huis voor te reserveren. Zet er wat dingen neer die je prettig vindt en die passen bij een rustige, vredige atmosfeer. Vaak helpt het ook om een bepaalde tijd met jezelf af te spreken die je reserveert voor meditatie. Om je makkelijker in de meditatieve staat van zijn te brengen, kan het ook helpen om wat wierook en/of een kaarsje te branden. Zorg er verder voor dat je niet gestoord kunt worden.

Als je er klaar voor bent, ga dan ontspannen zitten en begin de meditatie. Het gaat er bij meditatie om dat je waarneemt zonder te oordelen. Als er gedachten in je opkomen, laat ze dan gewoon opkomen, maar ga er niet in mee. Neem ze van een afstandje waar. Wees je er alleen gewaar van dat er gedachten voorbij komen. Oordeel er niet over, of als je merkt dat er een oordeel bij je opkomt, neem dit dan ook waar alsof je het van een afstandje ziet.

Deze meditatie heeft 7 stappen.

1. Wordt je gewaar van alles dat je ziet.
2. Luister passief naar alle geluiden om je heen.
3. Wordt je gewaar van alle geuren, zonder ze te benoemen
4. Neem de omgevingstemperatuur waar, en vervolgens je lichaamstemperatuur
5. Wordt je gewaar van de sensaties in je lichaam
6. Wees bewust van de ademhaling in je buik
7. Open je ogen na 5-10 minuten

Deze simpele meditatie oefening kan je in 5 tot 10 minuten tot rust brengen. Het is bijvoorbeeld een prima oefening om te doen in de trein van je huis naar je werk of andersom.

Leer meer over meditatie bij onze meditatie cursus

ABOUT AUTHOR

Raymond Besems