Meditatiecursus in een dag!

Tijdens de meditatie cursus leer je oordeelloos observeren, de essentie van meditatie. Meditatie is een avontuur, een avontuur in het onbekende. Het grootste avontuur dat de mens kan ondernemen. Meditatie is gewoonweg zijn, niets doen, geen handeling, geen gedachte, geen emotie. Je bent alleen maar, en dat is een puur genot.

Wil je je langer verdiepen in meditatie? Hier vind je meer info over de meditatie training. Heb je interesse om zelf meditatie lessen te verzorgen? Lees dan hier verder 

Waar komt dit genot vandaan als je niets doet? Nergens vandaan of van overal. Het heeft geen oorzaak omdat het bestaan als zodanig pure vreugde is. Wanneer je helemaal niets doet – niet lichamelijk, niet geestelijk, op geen enkel niveau – wanneer alle activiteit is gestopt en je zuiver en alleen bent, dan is dat meditatie. Wanneer je de tijd kunt vinden om gewoonweg te zijn, laat dan al het doen varen. Denken is ook doen, concentratie is ook doen, contemplatie is ook doen. Zelfs al doe je een enkel moment niets en je bent gewoon, gecentreerd, volkomen relaxed, dan is dat meditatie. Meditatie leert je in je innerlijke kracht te staan.

En als je eenmaal de slag te pakken hebt, kun je in die staat van bewustzijn blijven zo lang als je wil. Je instelling ten opzichte van het dagelijks leven is daarbij van belang. Deze meditatieve instelling komt aan bod bij de cursus non dualiteit. Uiteindelijk kun je desgewenst 24 uur per dag in die staat blijven. Als je je eenmaal bewust bent geworden van de manier waarop je wezen ongestoord kan blijven, kun je langzaam dingen gaan doen tijdens je meditatie, terwijl je waakzaam bent dat je wezen niet in beweging wordt gebracht. Dat wordt ook wel mindfulness genoemd. Dat is het tweede gedeelte van meditatie. Eerst leer je hoe je gewoonweg kunt zijn en dan leer je gewoonweg te zijn tijdens het uitvoeren van simpele activiteiten: de vloer schoonmaken, douchen, etc. Daarna kun je ook gecompliceerdere dingen gaan doen, maar blijf je ervan bewust gecentreerd te zijn.

Programma van de Meditatie cursus

De meditatie cursus begint om 10u en eindigt om 17u. Aankomst vanaf 09:30.

Uitleg over meditatie en deze cursus

1. Meditatie: Ademhaling en zithouding

2. Meditatie: Vipassana

3. Meditatie: Chakra Sounds

4. Meditatie: Anapanasati, een meditatie uit het boedhisme

5. Meditatie: Kundalini

6. Meditatie in het dagelijks leven, Evaluatie.

7. Afsluiting met Meditatie: Mantra’s

Soorten meditatie

Er zijn allerlei soorten meditatie zoals vipassana, zen boeddhisme, trancedente meditatie, geleide meditatie, innerlijke gids meditatie etc. Hieronder zal ik er enkele kort beschrijven. Tijdens het weekend komen er echter meerdere aan bod.

Mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie, Ook wel ‘aandacht training’ genoemd is een krachtige meditatie methode om stress, chronische pijn en psychisch/fysiek lijden te verminderen en om te leren een actieve bijdrage te leveren aan je gezondheid en welzijn. Lees hier verder over onze mindfulness meditatie cursus

Vipassana meditatie

Vipassana meditatie of inzicht meditatie is een boeddhistische meditatievorm waarbij het ontwikkelen van opmerkzaamheid centraal staat. Je leert observeren wat er hier-en-nu in je eigen lichaam en geest gebeurt, zonder direct over te gaan tot het beoordelen of analyseren van wat je waarneemt.

zen boeddhismezen

boeddhisme is de beoefening van de zitmeditatie. za betekent ‘zitten’ zen betekent ‘concentratie’, ‘begrijpen’ Zitten en ‘mediteren’ is de beoefening van zen meditatie. De zen meditatie is geen speciale meditatietechniek. In het zen boeddhisme betekent ‘mediteren’: zijn geest hier en nu, op elk ogenblik, concentreren op de lichaamshouding, op elke uitademing en op elke uitademing, terwijl men bewegingloos zit.

Transcedente meditatie

Trancedente Meditatie is een eenvoudige, natuurlijke en gemakkelijk te leren mentale herhaling van een mantra ofwel klank die men tweemaal daags gedurende 20 minuten beoefent, terwijl men gemakkelijk zit met de ogen dicht. Tijdens transedente meditatie ervaart de geest zuiver bewustzijn, een toestand van innerlijk wakker zijn, terwijl tegelijkertijd het lichaam een unieke toestand van diepe rust bereikt. Onderzoekers stelden vast dat deze natuurlijke toestand van alerte rust gedurende transcedente meditatie opgehoopte vermoeidheid en stress op een meer doeltreffende wijze opruimt dan andere ontspanningstechnieken, en bovendien de gezondheid bevordert en de creativiteit, alsmede de intelligentie verhoogt.

Geleide meditatie

Bij een geleide meditatie wordt er door iemand een bepaalde situatie beschreven die je rustig maakt. Door je bijvoorbeeld levendig voor te stellen hoe je je op een zonnige dag in de natuur, op een rustige plek zou voelen, kun je tijdens geleide meditatie de rust van die plek ook daadwerkelijk ervaren.

Innerlijke gids meditatie

We creëren een beeld van een prachtige omgeving waarin we vragen gaan stellen aan een soort gids. Deze gids is een fictief persoon, dier, gevoel, stem etc. De gids roepen we op om te verschijnen in onze visualisatie. Het lijkt net een droom. Het kan voor sommige best lastig zijn om deze in het begin helder onder ogen te krijgen. De ervaring leert dat ook hier oefening kunst baart. Daarna stellen we de gids een vraag en wachten we af.

Waarom mediteren?

Om gelukkig te zijn.

In onze zoektocht naar geluk, richten we ter voldoening steevast onze aandacht op objecten en

meditatie cursus

gebeurtenissen buiten ons. We denken: “als ik nu maar die auto had…” of : “als ik nu maar die baan had…” of: “als ik nu maar in Californië zou leven, dan zou ik gelukkig zijn.” De gedachten zullen voor een korte tijd tot rust zijn gekomen tijd bij het verkrijgen van het gewilde object, maar uiteindelijk wordt de psyche het nieuwe speeltje moe en zoekt deze voldoening elders. Externe objecten kunnen in feite geen werkelijk geluk brengen. Men kan nieuwe materiële bezittingen vergaren, een positie met meer verantwoordelijkheid, een huis op het platteland, maar het denken blijft altijd dezelfde. Geluk wordt ontleend aan de benadering en de houding ten opzichte van de externe wereld, niet van de objecten zelf. Ieder persoon komt moeilijke en makkelijker perioden tegen in zijn leven. Als de hindernissen in het leven worden benaderd met een heldere geest, dan leeft men gelukkig.

Om beter met stress om te kunnen gaan

Stress is een van de belangrijkste ziektes in onze tijd. Veel ziekten worden ook veroorzaakt door stress. Hoeveel mensen zijn er niet die last hebben van stress gerelateerde klachten als migraine, rugpijn, nekpijn, hoge bloeddruk, slapeloosheid, etc. Meditatie oefening zorgt ervoor dat lichaam en geest sneller herstellen van een stressvolle gebeurtenis. Uit een experiment dat in 1971 door Dr. Daniel Goleman werd uitgevoerd blijkt dat mediterende mensen een uniek patroon hebben om op stressvolle situaties te reageren. In eerste instantie stijgt bij confrontatie met een stressvolle situatie de hartslag en de zweetproductie van mediterenden sneller dan van niet mediterenden. Echter, nadat de stressvolle situatie over was, herstelden de mediterenden ook sneller dan mensen die niet mediteren. De bezorgde mens reageert op gewone situaties in het dagelijks leven als waren zij crises. Elke kleine stressvolle gebeurtenis verhoogt zijn of haar spanning en deze spanning wordt vervolgens weer tot een bedreiging vergroot in de volgende gewone situatie (bijvoorbeeld een deadline, een interview of een afspraak met de dokter). Omdat het lichaam van de angstige mens gemobiliseerd blijft nadat een stressvolle gebeurtenis heeft plaatsgevonden, heeft het een lagere stressdrempel voor de volgende. Als de persoon in kwestie ontspannen was geweest, zoals de mediterende mens, dan had hij met gemak de tweede gebeurtenis aangekund.

Om helderder van geest te zijn

In de meditatie cursus train je de capaciteit om aandachtig te zijn. Dit maakt meditatie anders dan andere ontspanningstechnieken, die meestal de gedachten laten afdwalen. Deze helderheid duurt langer dan de tijd dat je werkelijk aan het mediteren bent. Het komt op verschillende manieren tijdens de dag terug. De mediterende mens kan bijvoorbeeld door zijn grotere helderheid van geest aandachtiger luisteren, helderder nadenken, sneller en adequater reageren enzovoort. Kun je meditatie leren? Meditatie kun je leren in een cursus. Het gaat er daarbij vooral om dat je door oefening meditatie leert begrijpen; dat je de slag te pakken krijgt. Tijdens een meditatie cursus van Anand leer je verschillende soorten meditaties zoals vipassana, zen boeddhisme, trancedente meditatie, tibetaans boeddhisme, geleide meditatie, gids meditatie etc. waardoor je een breed inzicht krijgt hoe meditatie thuis verder te kunnen beoefenen.

Evaluaties van cursisten

Ik vond deze meditatie cursus erg goed, omdat het programma erg divers is opgezet, waardoor er veel uit te halen is. Ik heb een aantal basistechnieken voor meditatie geleerd die goed toepasbaar zijn. Ronald (44), econoom.

Ik vond vooral de duidelijke, rustige uitleg goed. Daarnaast leer je in deze meditatie cursus hoe je meditatie voor jou persoonlijk kunt gebruiken op een makkelijke manier. Gertrude (33), leerkracht basisonderwijs

Ik heb tijdens de meditatie cursus veel inzicht gekregen in meditatie. Het vele oefenen, de nuchtere aanpak en de fijne muziek hebben me een fijn weekend bezorgd. John, Account Director.

Er zijn tijdens de meditatie cursus verschillende soorten van meditatie aan bod gekomen, waardoor ik heb kunnen ervaren wat mij wel en niet aanspreekt. Ik heb geleerd dat je eigenlijk overal kunt mediteren en dat dat niet alleen maar op een meditatiekussen hoeft. Verder vond ik de nuchtere benadering en de heldere uitleg goed. Liz (32), organisatie adviseur.

Klik hier voor Anand cursisten op Facebook.

De meditatie cursus van Anand wordt beoordeeld met een 8,1 van 10 op basis van 631 beoordelingen.

 

€115 korting op de massage opleiding! Klik hier om nu last minute te boeken. Of klik hier voor meer info Sluiten