Massage business plan schrijven

massage business plan

De eerste stap naar een eigen praktijk. Spannend, dat je voor jezelf wil beginnen! Maar waar begin je?

Visie, Missie en Doelstellingen

Zet je Visie, Missie en je doelstellingen van je praktijk op papier. Met andere woorden, vraag jezelf af, Waarom (je visie) je een praktijk wil opzetten. Visualiseer vervolgens wat de praktijk (je missie) doet en brengt en hoe (je doelstellingen) je dit gaat doen. Wees creatief en visualiseer je identiteit, hoe ziet het eruit, hoe ruikt het, wat voor kleuren zie je en ga zo door.

De volgende stap voor het opstarten van je massage praktijk is het schrijven van een massage business plan.

Het is misschien spannend om hieraan te beginnen. Maar hopelijk laat je je niet uit het veld slaan hierdoor. Je kunt namelijk met een simpel plan beginnen die je elk jaar weer aanscherpt (aan te raden). Je massage business plan is niets minder dan een document waarin staat beschreven wat jouw gedachten en ideeën zijn voor jezelf en je massage praktijk. Je kunt het zien als een hulpmiddel om aan anderen te vertellen wat je wel en niet doet.

De stappen van het Massage Business Plan

Hieronder staan de belangrijkste stappen beschreven die behoren tot de massage business plan.

1. Je formulering van je visie, missie en doelstellingen (zie inleiding hierboven). Deze formulering helpt je verder te komen en op de juiste weg te blijven, wanneer je het even niet meer weet.

2. Beschrijf je doelgroep. Wie is jouw ideale klant? Hoe ziet jouw ideale massage praktijk eruit? Een tip is om bij je doelgroep een klantprofiel te creëren. Wees creatief en beschrijf tot in de puntjes wie deze ideale klant is, waar hij woont, wat zijn hobby’s zijn, wat voor kleding hij draagt, etc. Zie hier voor meer info over hoe je je ideale klant kunt beschrijven.

3. Beschrijf hoe je klanten gaat krijgen. Bijvoorbeeld via advertentie, marketing, mond-tot-mond reclame of..? Maak een marketing plan dat in lijn staat met je visie, missie en doelstellingen zodat je betere beslissingen kunt maken over jouw massage praktijk en klanten. Mocht je dit lastig vinden kun je bv. kijken in je kringen of je een marketing guru kent die (evt. tegen een massage behandeling) wat tips wil geven.

4. Financieel plan maken. Wat zullen je kosten zijn en wat is je beoogde omzet?

5. Markt onderzoek. Door onderzoek te doen in de markt (jouw doelgroep), krijg je inzicht in de behoefte van jouw doelgroep. Zo kom je erachter wat zij bereid zijn te betalen en of zij eventueel behoefte hebben aan de massages die je aanbiedt. Een makkelijke start is door bv. in jouw buurt bij je buren langs te gaan om hun mening te vragen over jouw aanbod / praktijk.

Vergelijkbare berichten